21.3.06

Theoretica

Er bestaat wat onenigheid over de geldigheid van mijn Nederlandse rijbewijs alhier. Hoewel mijn internationale rijbewijs aangeeft nog zeker 7 maanden zijn functie te kunnen vervullen, zou het ook wel eens al verlopen kunnen zijn. En in dat geval moet ik een Braziliaans examen gaan afleggen. Het praktijkexamen lijkt me niet zo'n probleem, ik zag vanmorgen nog een leswagen achteruit de hoek om gaan op een drukke 3-baansweg: anything goes. Het is de theorie die me zorgen baart. Welke regels zouden er schuil kunnen gaan achter het soms absurde rijgedrag van de Cariocas? Ik stel me de volgende vragen voor:
1. U zet uw voertuig stil op deze kruising. Mag dat?
2. U staat extreem rechts voorgesorteerd bij het kruispunt van 2 4-baans wegen. Mag u linksaf slaan?
3. Het stoplicht voor u staat op rood. Mag u doorrijden?
Inkoppertjes natuurlijk, zeker als je 'mag' vervangt voor 'kan'. Moeilijker wordt het bij de open vragen:
4. Voor u staat een bus die zijn rechter knipperlicht aanheeft. Waar zal hij heengaan?
5. U duwt uw handkar door de tunnel zonder licht tegen het verkeer in. Welke baan gebruikt u?
Ik ben bang dat ik niet kan ontkomen aan mijn eerste gevalletje omkoping.>

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

:-)

1:18 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Als 't niet lukt met dat Braziliaanse rijbewijs kun je altijd nog in de fiets-bus naar je werk. Keep the stories coming.
X, Agnita

9:20 a.m.  

Een reactie posten

<< Home